Příspěvek na bydlení
3. Pojmenování (název) životní situace
Příspěvek na bydlení
4. Základní informace k životní situaci
Příspěvek na bydlení přispívá ke krytí nákladů na bydlení rodinám či jednotlivcům s nízkými příjmy.
Poskytování příspěvku podléhá testování příjmů rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považuje i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Na příspěvek na bydlení má nárok vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě přihlášen k trvalému pobytu.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Základní podmínkou pro nárok na tuto dávku je podmínka trvalého pobytu a bydliště na území České republiky oprávněné osoby a osob společně s ní posuzovaných. Podmínku trvalého pobytu na území České republiky může v odůvodněných případech prominout Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Příspěvek na bydlení je poskytován, pokud 30 % (v Praze 35 %) rozhodného příjmu v rodině nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny je nižší než příslušné normativní náklady na bydlení stanovené zákonem. Přitom nárok na dávku nezávisí na tom, zda jde o byt nájemní, družstevní nebo v osobním vlastnictví, či o bydlení v rodinném domě.
U příspěvku na bydlení je okruh společně posuzovaných osob stanoven zcela jinak, než u ostatních dávek státní sociální podpory. Společně jsou posuzovány všechny osoby, které jsou v předmětném bytě hlášeny k trvalému pobytu. Podmínku hlášení k trvalému pobytu v předmětném bytě nelze prominout. Přitom není podstatné, zda všechny tyto osoby žijí ve společné domácnosti.
Nárok na dávku může být uplatněn 3 měsíce zpětně od měsíce, za nějž náleží.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podejte písemnou žádost o příspěvek na bydlení na předepsaném formuláři (na originálním či z internetových stránek vytištěném tiskopisu, příp. elektronicky, pokud vlastníte certifikát pro elektronický podpis) na příslušný úřad.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na Úřad práce České republiky - krajskou pobočku, resp. kontaktní pracoviště, dle místa vašeho trvalého pobytu.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na úřadě předložte:
žádost o příspěvek na bydlení, a to se všemi potřebnými přílohami, jejichž seznam naleznete na konci žádosti,
průkaz totožnosti,
nájemní smlouvu, nebo doklad o tom, že byt je užíván na základě vlastnictví nemovitosti (např. kupní smlouva, výpis z katastru nemovitostí),
rodný list u dětí do 15 let.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře jsou k dispozici v tištěné podobě na příslušném úřadu nebo ke stažení, příp. elektronickému podání, na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí:
"Doklad o výši čtvrtletního příjmu" (pro všechny společně posuzované osoby, které v rozhodném období příjem vykazovaly)
"Prohlášení osob, které nemají příjmy rozhodné pro nárok na dávky" (osoby, které v rozhodném období nevykazovaly, kromě rodičovského příspěvku a přídavku na dítě, jiný příjem)
Formuláře pro nezaopatřené děti ve věku 15 - 26 let:
"Potvrzení o studiu" nebo
"Potvrzení o zdravotním stavu" nebo
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty jsou řešeny v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Mezi další účastníky patří osoby společně posuzované.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Písemný souhlas všech společně posuzovaných osob k ověřování údajů uvedených v žádosti o dávku státní sociální podpory, popř. ke zjišťování těchto údajů.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
"Žádost o příspěvek na bydlení" můžete podat elektronicky, vlastníte-li certifikát pro elektronický podpis, prostřednictvím internetových stránek Ministerstva práce a sociálních věcí.
28. Popis byl naposledy aktualizován
09.01.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.